close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ביטוח מנהלים או קרן פנסיה: כיצד לבחור ומה חשוב לדעת?

אביבה טנאה חשוון, תשפ03/11/2019

בחירה חכמה של החיסכון הפנסיוני היא חלק מהפרמטרים שיקבעו את רמת החיים שלכם לאחר הפרישה מהעבודה. עדיין לא בטוחים מה המוצר הפנסיוני שמתאים לכם – קרן פנסיה או ביטוח מנהלים? הכתבה הבאה תסייע לכם להגיע להחלטה

תגיות:
צילום: shutterstock
בשוק החיסכון לפנסיה בישראל קיימים שני מוצרים פנסיוניים עיקריים – קרן פנסיה וביטוח מנהלים, שלמרות שמו דווקא לא מיועד למנהלים בלבד, אלא לעובדים בכל דרג. בין שני המוצרים הללו יש לא מעט הבדלים – והבחירה יכולה להשפיע על גובה החיסכון שיצטבר בקופה שלכם כשתצאו לגמלאות, וכן על עניינים נוספים. בכתבה זו נפרט בפניכם את נקודות השוני העיקריות.

דמי ניהול
גובה דמי הניהול מושפע משורה של גורמים, ובהם, בין היתר, הסכום שעומד לרשות החוסך, וכוח המיקוח שלו. עם זאת, בקרן פנסיה נבחרת, גובה דמי הניהול זהה עבור כל החוסכים – כך שאין צורך
במיקוח.

בקרן פנסיה מקיפה, דמי הניהול הממוצעים לשנת 2018 הם 0.23% מהצבירה, ו-2.32% מההפקדה.
בביטוח המנהלים, דמי הניהול הממוצעים לשנת 2018 הם 0.94% מהצבירה, ו-2.84% מההפקדה.
בקרנות הנבחרות, דמי הניהול מהצבירה נעים בין 0.05% ל-0.1%, ואילו דמי הניהול מההפקדה בין 1.49% ל-2.49%.

דמי ניהול ממוצעים באפיקי החיסכון השונים – נכון ל-2018

  דמי ניהול מהצבירה  דמי ניהול מההפקדה
קרן פנסיה מקיפה 0.23% 2.32%
ביטוח מנהלים 0.94% 2.84
קרן נבחרת 0.05%-0.1%  1.49%-2.49%



דמי הניהול הם אולי אחוזים בודדים או פחות מכך, אך בחיסכון של עשרות שנים הם יכולים להצטבר לסכומים משמעותיים מאוד – לכן חשוב לבדוק לעומק סעיף זה.

באופן כללי, ממוצע דמי הניהול בקרנות הפנסיה נמוך יותר. משרד האוצר אף יצא בהליך תחרותי לבחירת קרן פנסיה נבחרת (הידועה גם בשמה קרן פנסיה ברירת מחדל) – ובו זכו החברות המציעות את דמי הניהול הנמוכים ביותר. המצטרפים החדשים לשוק העבודה מצורפים לאחת מקרנות הנבחרות
כברירת מחדל לחיסכון פנסיוני – אלא אם בחרו אחרת.

תקנון מול חוזה
אחד ההבדלים המשמעותיים בין קרן פנסיה לבין ביטוח מנהלים הוא הסכם ההתקשרות ביניהם לבין החוסך.

במקרה של קרן הפנסיה מדובר בתקנון הנוגע לכלל העמיתים בקרן. התנאים בקרן הפנסיה יכולים להשתנות מעת לעת, למשל בעלות הביטוחים השונים, או בהוספת מסלולי השקעה חדשים. עם זאת, כל שינוי בתקנון מצריך את אישור רשות שוק ההון, הדואגת לשמירת זכויותיהם של העמיתים; ולעתים קרובות, השינויים נעשים לטובת העמיתים.

במקרה של ביטוחי המנהלים, לעומת זאת, מדובר בחוזה אישי בין החברה לבין המבוטח. חברת הביטוח אינה יכולה לשנות את החוזה באופן חד-צדדי, אלא בהסכמת המבוטח.

איזון אקטוארי
קרן הפנסיה לא מרוויחה מרכיב הביטוח הכלול בה, ולכן הפרמיה על הביטוח מחושבת על פי הסיכון בלבד. מאחר שהסיכון מתפזר על פני כל עמיתי הקרן – הפרמיה היא זולה יחסית.
חלק מקרנות הפנסיה, בעיקר הקטנות יותר, נעזרות במבטח משנה – חברת ביטוח גדולה, בדרך כלל מחו"ל – המבטחת את העמיתים במקרה תביעה ונושאת במרבית הסיכון. זהו אמצעי נוסף לפזר את הסיכונים בקרנות הפנסיה, כאשר מבטח המשנה נוטל את הסיכון מעמיתי הקרן בתמורה לחלק מתשלומי העמיתים לקרן.
כדי לא ליצור גירעונות או עודפים לאורך זמן בקופות, כתוצאה מתשלומי הביטוח, נדרשות קרנות הפנסיה לקיים איזון אקטוארי. במקרה של עודף אקטוארי, האחרון מחולק בין עמיתי הקרן.

לעומת קרן הפנסיה, ביטוח מנהלים לא פועל לפי מנגנון איזון אקטוארי; וחברת הביטוח עצמה היא שנושאת בסיכון למקרה פטירה או נכות. לכן עלויות הביטוח בביטוח המנהלים נחשבות יקרות יותר מהעלויות בקרן הפנסיה.

אג"ח מיועדות
הכספים שאנו חוסכים בקרן הפנסיה ובביטוח המנהלים מושקעים בשוק ההון במגוון אפיקים במטרה להשיג תשואה לאורך זמן.

בעוד שבביטוח המנהלים 100% מהחיסכון מושקע בשוק ההון ואין הבטחה לתשואה או להגנה מפני ירידות – בקרן הפנסיה המקיפה 30% מהכספים מושקעים באגרות חוב מיועדות. אלו הן אג"ח ממשלתיות שאינן סחירות, הצמודות למדד ונושאות ריבית קבועה – ומיועדות אך ורק לחוסכים בקרן פנסיה. אג"ח אלה נושאות תשואה ריאלית של 4.86. כלומר בקרן הפנסיה קיימת תשואה מובטחת והגנה על 30% מהחיסכון.

הכיסוי הביטוחי
בקרן הפנסיה קיים כיסוי ביטוח מובנה למקרה נכות ולמקרה פטירה כחלק בלתי נפרד מהמוצר (ניתן לוותר על רכיב זה מגיל 60 ומעלה, וחוסך שאין לו שארים יכול לוותר על התשלום לכיסוי לשארים). במקרה של פטירת המבוטח, קרן הפנסיה תשלם קצבה חודשית לשארים – לבן או בת זוג לכל ימי חייהם, ולילדים עד גיל 21 – עד לגובה השכר המבוטח. קצבת הנכות בקרן הפנסיה מבטיחה לחוסך קצבה אם לא יוכל להמשיך לעבוד בעיסוק סביר אחר שתואם את המקצוע, ההשכלה והניסיון שלו.

בביטוח מנהלים ניתן לרכוש ביטוח למקרה נכות (אובדן כושר עבודה) או למקרה פטירה, אם הם רלוונטיים לחוסך, ואפשר גם לוותר על הביטוח. ביטוח למקרה מוות הוא לרוב תשלום של סכום חד-פעמי למוטבים, וניתן לבחור את הסכום (שאינו מוגבל לגובה השכר). גם הביטוח לאובדן כושר עבודה בביטוחי המנהלים גמיש, וניתן לרכוש ביטוח הכולל גם כיסוי לעיסוק מסוים, כמו העיסוק הספציפי של המבוטח בעת ההצטרפות – כך שאם נפגעת יכולתו להמשיך בעיסוק זה, הוא יקבל פיצוי.

לכיסוי זה עלות גבוהה ולכן יש לבחון האם הוא מתאים לחוסך. כיום ניתן לרכוש מטרייה ביטוחית לקרן הפנסיה, כלומר ביטוח משלים לביטוח הנכות בקרן הכולל גם הגדרת עיסוק. כך ניתן ליהנות מביטוח למקרה נכות בקרן הפנסיה בעלות מופחתת לעומת ביטוח מנהלים, ולשלם עבור כיסוי להגדרת עיסוק במקרה הצורך במסגרת המטריה.

בחלק מקרנות הפנסיה קיים הליך של חיתום (מילוי הצהרת בריאות), אולם בכל מקרה ישנה תקופת אכשרה של חמש שנים למצב רפואי קודם. בביטוח מנהלים החיתום קפדני יותר וישנן תוספות עלות במקרים מסוימים או החרגות לכיסוי, אולם אין תקופת אכשרה.

אז מה השורה התחתונה?
בהתלבטות שבין ביטוח מנהלים לקרן פנסיה, אין תשובה אחת הנכונה לכולם. כל חוסך צריך לערוך את מאזן היתרונות והחסרונות האישי עבורו – ולהחליט בהתאם. ניתן גם לפנות לבעל רישיון פנסיוני, כגון סוכן ביטוח, משווק ביטוח או יועץ פנסיוני – שיוכל לסייע לכם לבחור.

בנוסף, דעו שקיימת גם האפשרות לפצל את החיסכון בין שני אפיקי החיסכון הללו; מאחר שבפנסיה קיימת מגבלה על גובה ההפקדה החודשית, בעלי שכר גבוה נוטים להעביר את חלק השכר שעד התקרה לקרן פנסיה, ואת היתר – לביטוח המנהלים (נכון ל-2019, תקרת ההפקדה היא 4,212 שקל לחודש – 20.5% מפעמיים השכר הממוצע במשק, כלומר, 20,546 שקל).

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה